Potopená kvalita
8.12.2006 --- Kultura
HAVÍŘOV – Na
devadesát výtvarníků vystavuje v prosinci ukázky své tvorby ve výstavní síni
Viléma Wünsche v Domě kultury Leoše Janáčka. Většina
z nich patří mezi amatéry. Výstava je skutečným salonem, díla tedy nevybírala
výběrová komise, ale každý mohl vystavit v podstatě to, co přinesl. Sešla se
tak pestrá směsice prací vytvořená v nejrůznějších materiálech a s použitím
širokého spektra technik.
Nechybí
fotografie, dřevořezby, sklářská a keramická tvorba, textil. Nejvíce prostoru
zaplňují obrazy a grafi ka.
Malíři se většinou drží popisujícího realizmu, a to i tehdy, když tlumočí svou
představu nebo ilustrují fantaskní téma.
Odstranění
bariéry mezi profesionálním a zájmovým uměním by mohlo mít jistý půvab, kdyby
práce Dagmary Štefkové, Alžběty Dirnerové, Dariny Krygielové, Vladimíra Hubeňáčka, Jiřího Studnického,
ze starších autorů tvorba Jaroslava Ruska, Jana Hrabce, fotografi
cká portrétní studie Marka Przeczka
a několik dalších z neorganizovaného i neorganického souboru tak nevyčnívaly.
Libor Beneš se svými obrazy může být příkladem, že i neprofesionál může
ztvárnit svěže téma, které je mu blízké. Výtvarně poctivá je tvorba Zdeňka Heisera.
Paříž
měla salon odmítnutých, havířovská výstava by se dala nazvat salonem odvážných,
ale není to pochvala.Vystavit svůj prohraný boj s barevností, perspektivou a
někdy i s vkusem chce kuráž nebo kůži nepoznamenanou ničím, co je v současném
výtvarném umění vzrušující. Je to případ mnoha autorů.
„Havířovský výtvarný salon zaujímá již významné místo mezi výstavami v
programové nabídce Městského kulturního střediska,“ dělá si hned prvním řádkem v katalogu
poněkud velkohubou reklamu monopolní kulturní instituce ve městě. Nedostatek
kritičnosti je pro toto kulturní zařízení charakteristický. Nejméně
sedmdesátkrát průměr bez ladu a skladu ale událost nevytvoří. Ani většina prací
profesionálů nepřesahuje standard. Je-li v současné amatérské a profesionální
tvorbě havířovských autorů něco inspirativního, a nepochybuji o tom, že ano,
utopili to organizátoři salonu ve výtvarném balastu. Mapování havířovské
výtvarné scény působí tristně. Doby, kdy patřit k ní něco znamenalo, jsou asi v
nenávratnu. Možná je výstava sedmdesátinásobné průměrnosti znepokojujícím
obrazem města, odkud většina lidí s talentem a ambicemi odchází jinam, nebo o
tom alespoň sní.
Autor: Alena Krtilová, Listy Moravskoslezské
příspěvek je nabídnut bez autorizace.